Kapitel 2 - luktsinnet

Kapitel 1 finns här.

På promenaden till skolan idag (min cykel är nu i Småland, pappa tog med den
när han och Jona var här i helgen, får berätta mer om helgen senare) råkade jag
ut för massa luktupplevelser som väckte både minnen och förväntningar.

1. Jag tyckte verkligen att det låg en allmän doft av sommar i luften. Svårt att sätta
fingret på exakt vad det var. Oh.
2. På ICA luktade det nybakade bullar, då kurrade magen. Alltså den doften, magisk.
3. Jag kände en lätt svettlukt, men ingen otrevlig, utan bara en sådan som väckte
minnen om omklädningsrum och innebandyturneringar. Förväntan i luften, taggade
innebandyspelare. Jag funderade på hur det skulle vara att vara innebandytränare
för att få uppleva lukten igen, men kom fram till att så långt var jag inte beredd att gå.
4. Fyran kan dyka upp lite då och då faktiskt. Jag blir lika glad varje gång. En
människa svichar förbi och så kommer en doft av den parfym som Berit, min farbrors
fru har, i kombination av doften av min farbror och deras hus, kalas. Jag får minnen
från alla härliga stunder på släktkalasen, alla upptåg med blåsorkestern, bordshockeyn,
glada människor.

Nu ska jag återgå till att jobba på min opponering av en uppsats som tyvärr är på
engelska. Men det är bara att göra sitt bästa.



Kommentarer

Skriv gärna en kommentar här:

Namn:

E-postadress: (publiceras inte på bloggen)

Kommentar: