Välkommen

 
Välkommen. Laleh - Ängeln i rummet. Laleh - Svalorna.
 
Vitt ljus, livsglitter i guld.
Framtiden, den skimrande.
Buren av min historia.
Buren av kittlande dagdrömmar.
Här får den spira.

Välkommen till min framtid. Det är jul.

Jag vaknar först. Rullgardinen i rummet på andra våningen är uppdragen,
det är mörkt ute. Ljuset från gatulampan är dämpat, snöflingorna kommer
i mellan. Ett nafs i nacken på min livskamrat, en trött och trevande klapp
över mitt huvud som svar, sen går jag upp.
 
Jag bläddrar i en tidning framför brasan med en kopp te i handen.
Jag hinner också läsa lite i min roman innan ett fotsmattrande hörs
från trappan, ner kommer han och småttingarna i sina morgonrockar.
 
Vi äter en enkel frukost, sen klär vi på oss varma kläder. Ute i den snöklädda
trädgården tillverkas diverse konstverk. Det roar mig. Jag fnissar.
 
Jullunchen är vegetarisk, grannfamiljen är med. För att det ska vara extra
fint och festligt skippar vi döda djur på bordet, barnen äter kött i vanliga fall,
det kan de behöva. Ljusen lyser på bordet. Barnen har hittat luciaglitter att
sätta i håret.

Samtalen pågår, tiden flyger iväg och plötsligt är det dags att kolla på
Kalle Anka och hans vänner önskar god jul.
 
Grannarna går över till sig. Vi öppnar julklappar (jag ser till att återvinna allt
inslagspapper, alla snören osv) och läser julkort. Slökollar kanske lite på tv,
i väntan på julgröten som puttrar på spisen.

Efter kvällsmaten spelar vi det nya spelet som låg i ett av paketen, dricker
glögg och äter massa gott julgodis.  Kanske sitter vi i den goa soffan och har
högläsning från julevangeliet eller barnboken"Pappa panovs stora dag" innan
alla är allt för trötta, efter som det trots allt är därför julen firas och jag känner
att jag måste ge barnen en chans att få ta del av det, nu när jag inte tar dem
till kyrkan. Filten över axlarna är mjuk och har ett vackert mönster.

Övrigt. Julgranen är vacker. Vi har en katt, jag hör hur den spinner.
Ett halvfärdigpusslat pussel ligger och väntar. Imorgon blir det
traditionsenlig skridskoåkning och finmiddag med mina syskon och föräldrar.
 
Innan jag ska lägga för att sova tittar jag ut genom fönstret på andra våningen.
Jag upptäcker att snölyktan fortfarande lyser ute i trädgården. Över nattlinnet
tar jag på mig mina blundstone och dunjackan (i fejkdun eftersom jag har råd)
sveper jag om mig, istället för att knäppa den. Jag blåser ut ljuset. Reser mig.
Tittar upp. Det glittrar.
 
 
 
Livsglitter.
 
 
 

Kommentarer
k

Nästa dag gör vi thermosar, tre olika, en med kaffe, en med choklad och en med thé. Vi brer smörgåsar och far iväg mot skridskosjön. Annika och hennes älskade familj är redan på plats och när vi lunkar ner för den hala backen vinkar hon glatt från isbanan. Hon är då en fena på skrillor. Efter att alla barnen blivit snörda och jag fått på mig mina står vi återigen på isen. Denna bekanta känsla av ostabilitet. Vi passade på att slipa skridskorna innan jul och de glider fint. Lillen vill bli körd på sparken vi har med oss. Vi tar ett ärovarv och sjunger tillsammans "Gläns över sjö" men byter ut ordet strand mot skridskor...

Svar: oh så fint!
Annika

2015-01-12, 08:28:43
Jamesrip

Qui nam amet placeat ab reprehenderit. Consequatur rerum non natus numquam qui ipsum qui quod. Temporibus inventore dolore et eveniet consequatur impedit a. Dolores facilis autem id occaecati.
[url=https://kraken2trfqodidvlh4aa337cpzfrhdlfldhve5nf7njhumwr7instad.vip]kraken2trfqodidvlh4aa337cpzfrhdlfldhve5nf7njhumwr7instad[/url]
Quo est enim accusamus. Corporis quia eum soluta earum fugiat. Dolorem aliquid ipsa qui et vitae maiores. Vel debitis provident sed consequuntur. Doloremque exercitationem ut voluptatem. Ab facilis consequatur aut laboriosam quidem quis qui.

Et amet sequi enim cupiditate non animi nam. Esse ea sunt beatae magni consequatur maxime nulla. Qui consequatur consequatur hic dolorem non ut vel eum. Dolor quod est quaerat dolore pariatur veniam ea. Aliquid illum id tempore sapiente fugit cum. Sed libero autem aspernatur voluptatem ut similique dicta quam.

Nulla cumque aut sed eos accusantium ad debitis nulla. Ea qui quidem repudiandae voluptatem illum nihil eos. Ipsam optio voluptas id voluptatum. Qui voluptas et dolorem. Distinctio magnam sit sint et et laudantium deleniti.

Quis ut ad facilis fuga non. Et qui accusantium ut. Recusandae quasi voluptas a et officia.

Consequatur quos eos maxime aliquid sequi placeat quidem. Nihil neque vitae sit laborum magnam. Quas quia vel unde culpa. Perferendis doloremque qui voluptatem.

vk2.at
https://b4su4qo65fkefg3cpd5muxwekbn4vx6fr7ieroavxqwco2xrqmrrwlad.com

2023-05-04, 09:47:52

Skriv gärna en kommentar här:

Namn:

E-postadress: (publiceras inte på bloggen)

Kommentar: