Gjorde som läkarn

Jag gjorde som en läkare i min hemstad när han går till jobbet,
läser bok.
 
Såklart oroar jag mig för vad folk ska tänka. Men jag gillar att
läsa bok. Sommarluften var mjuk mot huden.

Jag möter människor. Den här kvällen var det tema Stockholm.

Tre tjejer
Körar på stockholmska: "Åh, vilken myskväll" "ja, vilken myskväll" "mys mys"
Kramar om varandra och skiljs åt.

Två killar
Peppar på stockholmska: "Fett bra sprunget" "Ja, jävligt bra"
Innan de springer åt varsitt håll.

En kille
På cykel (stekaren på min korridor faktiskt), känns rätt skönt att han inte ser
mig med min bok, han pratar i telefon. Han kommer från Göteborg, blandade
ikväll denna härliga dialekt med någon slags bonnig stockholmska:
"Ameh Herregu, vilket pack..."
Innan han svischar förbi.

En stund senare sitter jag i köket och äter vattenmelon.
En stund senare kommer han in i köket med en stor coca-cola under armen.
 
 

Kommentarer

Skriv gärna en kommentar här:

Namn:

E-postadress: (publiceras inte på bloggen)

Kommentar: