Jag får väl lov att dela med mig...

Jag har ju trots att lyssnat på detta tankeväckande sommarprat 4 gånger,
första gången för ett par veckor sedan, får väl dela med mig...

Jag har ju släppt tron, problem med Gudsbilden och så tyckte jag
att Paulus var jobbig. Sommarpratet förändrar inget mer för mig än
att Jesusbilden fick en ny infallsvinkel. Men jag tycker att det hon
säger är superintressant (bilden är en länk).

 

Om jag inte hinner blogga under helgen så håll tillgodo med sommarpratet!

Hej sålänge!
 
 

Kommentarer
Tobias

Jag kan ju inte Bibeln särskilt väl och är inte troende eller intresserad av att bli det. Men jag känner till annat och jag måste säga att jag tyckte det var väldigt intressant och tankeväckande. Åtminstone tills hon började tala om George Bush, och tala som om hon citerade honom med någonting han aldrig sagt eller tyckt. Det gick från att vara tankeväckande till populistiskt. Om hon tolkar Jesus som hon tolkar Bush så har den tyvärr inget värde för mig.

Sen tycker jag det är märkligt att Judas ska hyllas. Man ska inte förråda sina vänner. Man kan överge dem och be dem fara och flyga. Men förråda dem? Nope.
Märkligt också att påstå att "Jesus får alla kvinnorna". Det finns väl inget direkt belägg i Bibeln för att han rumlade runt i halmen särskilt? Han verkar tvärtom ha levt ett väldigt tråkigt liv. Det enda jag kan se som direkt syndigt i det som uttrycks manifest i Bibeln är ju att han gör vatten till vin, men så lever jag ju också i alkoholmonopolets puritanska tid där byråkraterna tagit över prästens gamla roll och jämnt ska påminna oss om vårt eget fördärv. Och inte är jag heller ssk intresserad av Bibelstudier (och i så fall mest GT där Gud är riktigt stygg:).

Med det sagt så skulle jag själv inte bry mig om att följa Jesus. Jag kan inte ens gå i en demonstration utan att känna att det kletar av sig lite, tänk då på dessa sekter. Kollektivism. Brrr. Jag säger som Oscar Wilde "Whenever people agree with me I always feel I must be wrong". Det är så klart inte helt sant, men det är vansinnigt tråkigt att inte bli motsagd. Jag är mer lagd åt att ta en cappuccino på en italiensk strandpromenad och kika på när katolikerna går förbi i procession med deras lokala helgon, som de dyrkar mer än Jesus själv, än att själv gå med i tåget. Det är skönt att passivt titta på och allt är väldigt estetiskt tilltalande, med en matsked mystik inblandat. Det vore i sanning tråkigt om det försvann. Något som inte är estetiskt tilltalande är dock dessa sekter, typ 7 dagars heliga, som försöker snacka en in i deras tro med hjälp av en ful tidning och tråkigt prat om allt som jag inte bryr mig om. Gråa, trista och oattraktiva människor. Den enda mystiken ligger i att någon pratat med dem och sedan bestämt sig för att gå med.

Samtidigt tycker jag om Kristendomen som tradition och anser att religionen varit en integral del av att skapa Västerlandet, vilket i sin tur är det bästa som hänt mänskligheten. Det är en märklig frälsningshistoria jag lägger fram... :)

Svar: Skaffa en egen blogg SG! haha...
(sparar svar till eventuell fika)
Annika

2014-03-19, 15:27:11

Skriv gärna en kommentar här:

Namn:

E-postadress: (publiceras inte på bloggen)

Kommentar: