Miljöetikbok

Jag vet inte om det säger något om hur flitig jag varit denna veckan,
här kommer veckans natuskyddscitat på veckans sista dag:

"Vanligen menas med naturresurs att naturen utgör en materiell eller ekonomisk resurs.
Men givet att "hållbar utveckling" inrymmer mer än enbart en ekonomisk tillväxt, är det
rimligt att också låta begreppet 'naturresurs' täcka in mer än de materiella och ekonomiska
tillgångar naturen ställer till förfogande. Om en människa har ett behov av att stressa av,
och en vistelse i ett naturskönt
område medöfr att behovet tillfredställs, då utgör detta
natursköna område
fördenna människa en naturresurs. Personen i fråga använder naturen
som
ett medel för att stilla sin stress, oro eller ångest. Naturen kan således nyttjas inte enbart
för att säkerställa instrumentella värden av ekonomiskt slag, utan också intstrumentella värden
av icke-materiella slag."

 

Stenmark, Miljöetik och miljövård (2000), s. 34.

 

Nu har jag haft en lugn, vilande, timme eftersom jag behövde äta efter basketen
och därför var tvungen att vänta med att springa. Jag har bland annat ordnat april
månad i kassadagboken, det kanske du inte vet men jag är inne på mitt tredje år
med kassadagbok det är faktiskt jätteroligt, jag gillar siffror.

Nu väntar utomhuset på mig.
Ska blogga mer ikväll, finns saker att skriva!


 

Kommentarer

Skriv gärna en kommentar här:

Namn:

E-postadress: (publiceras inte på bloggen)

Kommentar: