sommarsmak

11 maj 2012
18.00 klev jag med raska steg ut ur den stora skrivsalen. Bakom mig lämnade
jag tankar på obegränsad skatteskyldighet, aktiefållan 48 kap. 26 § IL,
periodiseringsfonder, god redovisningssed, skattereduktioner och mycket mer.
18.35 klev jag med lika raska steg in på Malmös flygplats där jag mötte upp:
Magnus, Pilen, Daniel, Emma, Lina och Pontus.

När vi landade på Malta och taxin tog oss till hotellet var det mörkt ute.

12 maj 2012
Hotellrummet gav inga klara besked om vädret, men jag insåg att jag valt rätt
klädsel när jag gick ut ur entrén och möttes av solen och havet. (se bilden i
förra inlägget).

I en 7-mannahyrbil gav vi oss av på en riktig äventyrsdag i vänstertrafikkaos.
Första stoppet gjordes vid en kyrka i Mosta som inte hade sett ut som den gjorde
om bomben under andra världskriget som kom in genom taket då 400 människor
satt och bad hade detonerat.

Vidare såg vi den vackra staden Mdina och Agatah's Katakomber, blandade känslor,
mäktigt att se en grotta där människor varit 400 e.kr, men också kusligt med de
öppna gravarna.

Från Dingli Cliffs, Maltas högsta punkt till Marsaxlokk, en fiskeby är det två mil.
Den resan tog över 1,5 h. Vår väg kan inte ha varit den raka. Å andra sidan fick
vi prata med många Malteser, se deras jordbruk, köra många varv i många
rondeller och några av oss stundtals höja rösten ordentligt av rädsla då bilen
plötsligt befinner sig på höger sida av vägen, vänstertrafiiiik!!

Efter den sena lunchen i fiskebyn åkte vi till närmsta stranden och här kom min
"dagens bästa" (vi körde det på kvällarna, alla sa någon höjdpunkt från dagen).
Min dagens bästa var känslan efter badet när jag och Pilen gick barfota tillbaka
till gruppen med varsin bägare kulklass i handen, solen hade börjat gå ner.

På samma sätt som tidigare under dagen tog en kort resa tillbaka till hotellet
orimligt lång tid, bland annat på grund av att polisen i Valetta dirigerade oss rakt
in i ett karavantåg av glada fotbollssupportrar. Valetta hade just vunnit högsta ligan.

Kvällen avslutades på en restaurang nära hotellet.

13 maj 2012
Klockan 07.30 klev jag ut från hotellrummet och någon minut senare kom Magnus
från sitt rum. Ungefär en timma senare kom vi tillbaka från vår joggingtur längs
vattnet, minst en mil, härliga tider. Utanför hotellet stod Pilen, Pontus och Daniel,
vi tog ett uppfriskande morgondopp innan frukosten.

Alla utom Pontus och jag gick på gudstjänst i Sankt Julians. Vi tog en skön promenad
och av en slump mötte vi upp de andra när de kom från kyrkan.

Med buss åkte vi norrut, till Buggibá. En båt tog oss till Sankt Paul's island, tydligen
där Paulus kom i land efter skeppsbrott. Där fanns en stor staty och vi var helt
ensamma på ön, sol och bad, det var så härligt att det nästan var svårt att förstå
att man fick ha det så bra.

Även denna kväll avslutades i vår hemstad, Sliema.

14 maj 2012
Idag kom inte solen fram förrän runt lunch, men det hindrade inte mig och Pilen från
att ta ett morgondopp innan frukost och utcheckning från hotellet. Hela gänget tog
bussen till Valetta där vi strosade omkring ett par timmar, innan taxin tog oss till
flygplatsen.

Många korta resor är tyvärr inte bra ur miljösynpunkt, men avbrottet med sommar en
helg när det är ett par veckor kvar av skolan, hamnar högt upp på listan med fina
saker den här terminen. Ord som fantstiskt passar bra.

Väl hemma i Sverige och Lund kändes som jag lurade Magnus lite, men han gick med på
att se Jönssonligan på kvällen, den var nog inte slut förrän 1-tiden, men jag hade å andra
sidan ingen direkt tid att passa dagen efter.

Vilken härlig helg jag haft!






Kommentarer

Skriv gärna en kommentar här:

Namn:

E-postadress: (publiceras inte på bloggen)

Kommentar: