idé

Ungefär såhär:
Köks-tänk 21.00 en dag. Jag berättade att ibland kan idéer slå till och då är det är det
ingen tvekan om att det är det jag ska göra. T.ex. hände det när jag var i Tanzania och
fick höra om ett jobb med titeln kontaktperson. Några månader senare var jobbet mitt,
det har lett mig på många nya vägar. Jag kom på tanken den kvällen eftersom jag tänkte
att det kunde hända i köket när bordsgrannen bläddrade i en utbildningskatalog, det blev inte så.
Cykel-tänk 16.30 dagen efter. Oj, tänk om det här med idéer även gäller människor.
Jag kan minnas ett tillfälle. En kyrkkällare, soffa, fåtöljer, lågt soffbord. Jag hade nog
redan i fönstret sett en person som den dagen blev just en sån idé. Runt bordet satt unga
människor, tankar delades. Ord som bön, tid, skola användes. Men samtidigt pågick kanske
något annat, en person blev min idé. Tog sig in. Det var kanske inte helt klart då vart det
skulle leda. Men det kanske är därför jag fortfarande saknar personen tänkte jag, när jag
cyklade 16.30 på en bra cykelväg mellan två åkrar.
Cykel-tänk 16.35 samma dag som dagen efter. Nej men överdriver jag inte nu?
Har jag inte trott att drömmen står/sitter/springer framför mig flera gånger. Jo, det har
jag nog allt.
Dator-tänk 01.38 idag, alltså flera dagar senare. Jo, visst kanske. Men något speciellt
var det trots allt, den där idén. Eftersom jag fortfarande saknar. Har inombords kryssat i fel
kryss i frågeformulär civilstatus: gift/ogift. Trots att verkligheten varit någon helt annan stans.
Dator-tänk 01.49 idag, alltså flera dagar senare. Det är som att jag inte vill se
någon annan, trots alla brister jag ser åt det hållet jag tittar nu och trots att jag knappt vet
någonting om idén längre. Kanske kan även en människa vara en idé. Men i sådant fall kan
man inte själv genomföra det. Kan bara konstatera att jag saknar min idé.




Kommentarer

Skriv gärna en kommentar här:

Namn:

E-postadress: (publiceras inte på bloggen)

Kommentar: