teori

Jag och kriminologi (brottslighet, dess omfattning, orsaker, effekter och
åtgärder mot brott). Vår tid är bara 2 timmars föreläsning tillsammans.
Jag vill ändå skriva lite här. Men först, blogginläggslåtar:
Niki & the Dove - Tomorrow.
Petra Marklund - Aska i vinden.

Jag tycker föreläsaren hittade en intresseväckande vinkel av teorin med namnet
Strainteorin (1938). Teorin tar sin utgångspunkt i etablerade livsmål. Föreläsaren
översatte till svenska: villa, volvo och vovve. Själv är jag drabbad. Det är vad jag
vill ha. Men det är en parantes egentligen.
Hur som helst, på olika sätt kan dessa mål leda till brottslighet. Hur då?

1. Conformity - delar målen och kan uppnå dem.
Y vill ha villa, volvo och vovve. Y har medel; jobb och pengar. Ingen risk för
brottslighet, personen rättar sig efter "medelklassens värderingar".
2. Innovation - Delar målen men saknar medel.
Y får vara uppfinningsrik. Risk för brottslighet (stöld, bedrägeri m.m.).
Ex. Y delar målet att iphone 18 är gammal och man bör ha iphone 19.
Vad gör Y då ; )
3. Ritualism - Efterlever målen, men vet inte varför.
Den här skulle vi akta oss för.
4. Retreatism - Delar inte målen, har inte heller medel.
Y tar avstånd från samhället ex. flyr till en sekt eller narkotikamissbruk.
Sen är det samhället som bestämmer vad som är kriminellt.
5. Rebellion - Tar avstånd från målen, trots medel.
Y kanske t.ex. anser att målen leder till global uppvärmning. Risk för
brottslighet (skadegörelse, upplopp, civil olydnad). Det är samhället
som avgör vad som är kriminellt.

Såklart missar teorin aspekter men jag vet för lite och jag tycker oavsett
att själva idén är intressant. Jag har aldrig sett villa, volvo, vovve ur ett
annat perspektiv än att jag själv vill ha det.

Och nu börjar väl helgen. Julfest på korridoren ikväll. Nu ska jag gå till
köket och påbörja maten till det!



Kommentarer

Skriv gärna en kommentar här:

Namn:

E-postadress: (publiceras inte på bloggen)

Kommentar: