helgen

så vad händer i helgen, det är ju sånt man kan fundera över en fredagskväll.
Mina planera ser ut såhär:

Om en stund ska jag iväg och träffa några tjejer i klassen, vi ska äta och sedan
gå på bio. Jag fick ge mig när det gäller filmval, jag hade ovanligt nog kunnat
tänka mig och till och med velat se en svensk film, denhär Lingon..nånting.
Men jag lyckades inte övertyga de andra med argument som att "sedan jag såg
I rymden finns inga känslor så känner jag att svenska filmer ändå är rätt gutt"
Nej, det blir en thriller hehe, Black Swan, jag är nog egentligen lite för mycket
chicken för en sådan film, men jag har blivit lovad ett par händer att hålla i.

Appropå chicken, jag har funderat på att bli åklagare (även innan jag började
plugga) men ju mer jag fått höra om yrket desto räddare har jag blivit. Jag vet
inte om jag skulle klara av att bli hotad. Att prata med arga människor är jag inte
rädd för men om någon skulle börja hota mig eller någon i min familj då skulle jag
darra av skräck. Hade nästan gett upp tanken på åklagare på grund av det, men
härom dagen föreläste en åklagare om sitt jobb och då blev jag lite sugen igen.
Jag tycker det verkar rätt häftigt att jobba nära polisen och deras utredningsarbeten.
Men samtidigt vet jag inte riktigt hur jag känner inför detta att sätta dit någon, just
för att jag kanske egentligen skulle vilja hjälpa personen innan den hamnar i
brottslighet överhuvudtaget.

myten om att tvingas anklaga en oskyldig, bara kortfattat: en åklagare ska ta beslut
om det finns tillräcklig bevisning för att väcka åtal, finns det ej så väcks inte åtal.
Under hela arbetet lyder en åklagare enligt lag under objektivitetsprincipen vilket gör
att man egentligen inte står på någons sida, man är inte "offrets advokat".

Oj nu snöade jag in på massa annat, jag skulle ju bara berätta vad jag ska göra
i helgen, om man säger såhär: det kommer bli en jobb och plugg-helg förutom ikväll
då. Nästa helg däremot den ser rätt blank ut, lär ju komma en rapport inför den
helgen med...

Hoppas du själv har något roligt planerat, kanske något utomhus i det goa vädret.
Dags att dra.
Kram Annika.


Kommentarer
Anonym

låter spännande.

2011-03-26, 01:07:09
annikasiri

undra vad det var som lät spännande.. förresten finns det en lag som förkortas PAL.

2011-03-26, 01:45:59

Skriv gärna en kommentar här:

Namn:

E-postadress: (publiceras inte på bloggen)

Kommentar: