Dagens tips

Innan jag börjar skriva det jag tänkt skriva så vill jag bara säga att lärare är
riktigt goa och att dom oftare vill oss väl än tvärt om och att jag inte tror att
man särskilt ofta kan anklaga en lärare för att vara orsak till dåligt resultat på ett prov.

Dagens tips (till högstadie- och gymnasieelever)
Du sitter i ett klassrum. Någon eller några dyker inte upp. Läraren blir besviken
och börjar föreläsa om att inte komma för sent, om att det är dålig stil att inte
ansöka om ledighet utan istället skolka, ord som omoraliskt kan förekomma.
Idag gjorde jag något jag önskar jag gjort redan under högstadiet.
Jag klandrar inte läraren som idag blev ledsen, han är en av de snällaste jag haft.
Men efter ett par minuter så räckte jag upp handen och sa:
- Men vi som är här har förstått det.
Att skriva citat är lite lurigt, för den som läser kan bestämma med vilket tonfall jag
sa detta. Så för att försöka ge rätt känsla kan jag säga att jag sa det med glimten
i ögat och att många i klassrummet skrattade.
Så många gånger man har blivit uppläxad och fått höra hur dåligt det är när elever
kommer försent/skolkar. Men de som skolkar får aldrig höra det eftersom...
ja de skolkar ju.
En liten mening kan få slut på de felriktade anklagelserna. Någon borde nästan ge
mig 5 minuter som föreläsare på lärarhögskolan hahah...så kan jag säga det till alla
lärare på en gång, och så kan alla de som dyker upp slippa få höra allt klagande om
att komma i tid.

Fast det förstås, under gymnasiet hände det ju att man kom för sent själv och då kanske
det kunde passa med en uppläxning när man var i tid. Så tipset riktar sig kanske bara till
de där som verkligen kommer i tid jämt.

Det är roligast när alla är motiverade såklart. Det är en av grejerna jag verkligen gillar
med att gå här på bibellinjen, alla är här frivilligt. De allra flesta dagarna kommer alla i tid
(den här veckan har endel behövt åka hem tidigare inför påsk, lätt värt! bara att de för lärarnas
skull kanske skulle ha ansökt om ledighet), och när någon föreläsare undrar om någon
har en fråga så har folk frågor, de vill veta saker. Det är kul.

Nu är det påskvandring, sen påsklunch här på skolan, sen åker jag hem till Oskarshamn.
Ska bli skönt att komma hem en sväng faktiskt.

Annikapannikapannkakssmet.

bild: manna-stället.


Kommentarer

Skriv gärna en kommentar här:

Namn:

E-postadress: (publiceras inte på bloggen)

Kommentar: